حقیقت دفاع امیرالمومنین علیه السلام از عثمان

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

2. باید بررسی کرد که این دفاعی که حضرت از آن یاد می کند به چه میزان و چگونه بوده است؟

پاسخ به سوال اصلی در چند بند:

1. عثمان یازده سال حکومت کرد و در این مدت، جز آن ایام پایانی (حدود یک ماهی که شورش به طول انجامید) اصلا در مدینه حضور نداشته و ارتباطی بین ایشان و عثمان نبوده است.(5) و گاهی هم که به مدینه می آمده و یا گزارشی از خلافکاری های عثمان به او می رسیده ؛ مراتب را به او گوشزد می کرده است.(6)

2. اشکال کار ما این است که رفتار امام را با علایق خود می سنجیم؛ اگر ما رفتار امام را با اصول رفتار امامت ارزیابی کنیم خواهیم دید که رفتار حضرت دقیقا مطابق با اصولی است که یک امام موظف به رعایت آنهاست. برای مثال وظیفه همیشگی امام معصوم علیه السلام به عنوان حجت خدا بر روی زمین هدایت بشر و مبارزه با هر نوع ظلم و ستمی است. حال اگر امام شاهد این باشد که عده ای رفتار ظالمانه دارند ولو در حق یک مجرم، او می بایست در برابر این ظلم بایستد و از وقوع آن جلوگیری کند.

با بررسی تاریخ آن مقطع، ثابت می شود؛ دفاع هایی که حضرت از آن یاد می کند همگی از سنخ مقاومت در برابر ظلم بوده است ؛ نه دفاع از ظالم. رفتاری که مخالفین عثمان از خود نشان می دادند اگر همان کار را با یک حیوان هم انجام می دادند باز حضرت پا به میدان می گذاشت و از آن دفاع می کرد چرا که مقابله با ظلم در صورت توان از وظایف مسلّم هر مسلمان است به خصوص برای امامی که خود الگوی دیگر مسلمانان است.

برخی از کارهایی که با عثمان کردند و مصداق ظلم بود:

1. دشنام: تاریخ الطبرى به نقل از عبداللّه بن محمّد و او از پدرش می نویسد: چون سال 34 هجرى در رسید ، اصحاب پیامبر خدا به هم نوشتند كه: «بیایید. اگر خواستار جهاد هستید، جهاد، این جاست!» و مردم بر ضدّ عثمان، سخنِ فراوان گفتند و زشت‌ترین چیزهایى را كه مى‌شود به كسى نسبت داد، به وى نسبت دادند.(7)

دفاع هایی که حضرت از آن یاد می کند همگی از سنخ مقاومت در برابر ظلم بوده است ؛ نه دفاع از ظالم. رفتاری که مخالفین عثمان از خود نشان می دادند اگر همان کار را با یک حیوان هم انجام می دادند باز حضرت پا به میدان می گذاشت و از آن دفاع می کرد چرا که مقابله با ظلم در صورت توان از وظایف مسلّم هر مسلمان است به خصوص برای امامی که خود الگوی دیگر مسلمانان است

2. بستن آب: الإمامة و السیاسة می نویسد: طلحه هر دو گروه (کوفیان و مصریان) را بر ضدّ عثمانْ تحریك مى كرد. طلحه به آنان گفت: عثمان، تا هنگامى كه غذا و آب به او مى‌رسد، از محاصره شما باكى ندارد. پس، آنان مانع شدند كه آب به او برسد.(8)

 

بنابراین

امیرالمومنین علیه السلام با اینکه به عملکرد عثمان اعتراض داشت و از اساس حکومت او را ناحق می دانست اما به روش اعتراض مخالفین هم اشکال جدی داشت و آن را به دور از تعالیم اسلام می دانست. اینکه آب را روی او ببندند و به او ناسزا بگویند و یا با محاصره محل زندگی او باعث رعب و وحشت خانواده او شوند و مانند آن را مصادیق ظلم بود که حضرت خود را موظف به مقابله با آن می دانست هر چند که این کار در ظاهر دفاع از عثمان تلقی شود.

پس رفتار امام علی علیه السلام در دفاع از عثمان، مقابله با آن رفتارهای ظالمانه بود؛ نه دفاع از عملکرد شخص عثمان. موضع امام علیه السلام در مقابل شخص عثمان را می توان در بخشهای مختلفی از نهج البلاغه به دست آورد؛ مانند خطبه 30 که حضرت در بیان نظر خود در باره عثمان می فرماید:

أَنَا جَامِعٌ لَكُمْ أَمْرَهُ اسْتَأْثَرَ فَأَسَاءَ الْأَثَرَةَ من وضعش را در چند جمله براى شما خلاصه مى‏كنم: استبداد ورزید، چه بد استبدادى‏.

 

پی نوشت ها:

1. عده ای زیادی از مسلمانان که از ستمگری ها و بی عدالتی های عثمان به ستوه آمده بودند دست به قیام زدند و برای از میان برداشتن او (یا به عزل و یا به قتل) خانه اش را محاصره کرده بودند. عثمان از ترس کشته شدن جرأت بیرون آمدن نداشت و پیام های خود را با پیک به این و آن ارسال می کرد که یک نمونه اش همین نامه ایست که توسط ابن عباس به امیرالمومنین ع می فرستد.

2. نام منطقه ای است در 165 کیلومتری غرب مدینه در ساحل دریای سرخ. این منطقه را به دلیل وجود چشمه های فراوان به این نام نامیده اند.

3. چون محاصره كنندگان عثمان به صداى بلند خلافت را به نام امیر المۆمنین مى‏خواندند و عثمان گمان کرده بود محاصره او به تحریك حضرت است برای همین از ایشان خواست تا از مدینه بیرون رود تا شاید مردم هم از اطراف خانه او پراكنده شده به همراهى آن حضرت بروند و او بتواند از خانه بیرون آمده چاره ای به حال خود کند.

4. همانگونه که از متن این خطبه بر می آید و گزارشها تاریخی نیز از آن حکایت می کند پیش از این عثمان حضرت را به ینبع فرستاد ؛ پس از رفتن ایشان، عثمان به او نامه نوشت و از او خواست که برای نجاتش به مدینه بازگردد و حالا دوباره به ایشان پیام می دهد که از مدینه بیرون برو و به ینبع برگردد.

5. از شواهد تاریخی چنین به دست می آید که امام در اوایل دوره خلفا در یَنبُع اقامت گزید و تا نزدیکی مرگ عثمان در آنجا بوده است. دانشنامه امام علی ع ص255

6. نهج البلاغة، نامه 28

7. تاریخ الطبری : ج 4 ص 336

8. الإمامة والسیاسة : ج 1 ص 56

امید پیشگر         

بخش نهج البلاغه تبیان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: اميرالمؤمنينعليعلي السلامسيناخداكرماميد پيشگر

تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 | 6:14 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

دیدار فرماندهان ارتش با رهبر انقلاب در نوشهر
شعر خوانی | عده ای شاد و خنده رو
کدخدای دروغو!
حصر سران فتنه لغو می شود؟
عزت وعبرت
معجزه شیخ رجبعلی خیاط
«باب الجواد» راه ورودی به قلب توست!
تکنوکراسی در معماری شهر تهران
تاسیس وبلاگ طلبه
نامه ای که آقا نوشت و چمران امضا کرد
تایید هولوکاست خطای تاریخی یا خط سیاسی!
خط قرمز قطعی ما ولایت فقیه است
همه می دانند ادعاهای آمریکا علیه جبهه مقاومت یک دروغ بزرگ است
رسوایی هاشمی در هم صدایی با آمریکا
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايى‏
ظریف از فیس بوک به تبیان آمد
برخلاف امریکا همه گزینه‌های اسد روی ‎میز است
رجعت از دیدگاه روایات
رضایت مشترک، رویایی دست‌یافتنی
حقیقت دفاع امیرالمومنین علیه السلام از عثمان
آیا منظور از قائم همیشه حضرت مهدی است؟
7 نکته مهم اخلاقی در 7 حکایت کوتاه
مرغ باغ ملکوتم!
اشعار زیبا مخصوص امام زمان (عج) و ماه رمضان
از ته دلت بخند
یک مراسم ازدواج ترسناک!
شما دینتون را فروختید و ما خریدیم
من دشمنت نیستم!
نقدی متفاوت بر تفکرات پدر معنوی کارگزاران سازندگی؛ هاشمی رفسنجانی از منظری دیگر
گام اول اعتدال اقتصادی پرهیز از ایجاد شوک‌ جدید
14 درس مهم از مکتب ولایت
قرآن کریم
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه :
14 درس مهم از مکتب ولایت
شهید فروشی نمی کنیم
آثار مهدی باوری و مهدی یاوری در خانواده
زندگی بهاری با یاد مهدی (ع)
سوره نور، خانواده و مهدویت
نفش زن در سرباز پروری برای جبهه ی حق
آسیب شناسى ارتباطات اینترنتى
جنبش هاى هم سو
فقه جعفرى و فهم اجتماعى نص
مطهرى و صداى پرسش هاى زمانه
درس اخلاق - جلسه 1
قطعه جدید استاد کریمخانی در وصف امام رضا علیه السلام : تو کیستی؟
صحیفه ملعونه
هدف وزنه برداری، شکستن رکورد سیدنی
حرف مدرس را تایید کرد
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • دانلود